المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : قصة ليلى والذئب (باللهجة العدنية)


نعم عدني
2009-11-21, 10:28 AM
قصة ليلى والذئب (باللهجة العدنية) ذات الرداء الاحمراسمها ليلى قصتها معروفة جدا .. لكن هناك جزء ثاني لها او بالأصح النسخه العدنيه من القصهأم ليلى صيحت لبنتها وهي تلعب :- ياليلاااااااااااااااااااااااااااى .. يا ام الجن فييييييييييييييييييييينك .. - اني هنا يا مه.... ايش تشتي- لك حبة براسك... وين كنتي .. اني شحبتوا من كثر ما صيحت لك- كنتو العب شبدلو- طيب يا مليحة .. روحي بيت الجيران وقولي لهم لو في معاهم سكر لاني بسوي كعك لجدتك وخلص السكر- طيبليلى راحت لبيت الجيران ودقت الباب بعنف ثوري ... خالة فطوم ( جارتهم ) صاحت وهي تفتح الباب- لك كسر بيدك ياللي تدق الباب .. ايش تشتي تكسره ولما شافت ليلى قالت لها:- ليش كدا تدقي الباب .. ايش فيبك جني- اصلا اني مستعجلة يا خالةمطت خالة فطوم شفايفها وهي تقول في قلبها ( اللي يسمعها يقول معاها الوزارة ) وقالت- ايش تشتي طيب ؟- معام .. تقولك امي .. معام .. في معاكم .. معام .. قليل ... - لك لعيصة تلعصك .. ايش من معام ايش تشتيهو مني دحينه ؟؟- لا لا يا خالة .. معام تقولك امي معاكم قليل سكر - طيب راعي باجيب السكر وراحت فطوم المطبخ وهي تتمتم ( يا ربي متى بنسكه من دولا الجيران اللي ولا يبطلوا يشلوا راشن بيتنا )واحضرت السكرفعلى طول ليلى جرت بالسكر لعند امهاوبعد مشاوير لكل بيت في العمارة عشان طلبات الكعك ( دقيق – زبدة – صحن حق الكعك – الخ الخ حيث ان الوصفة تتضمن انه لزيادة حلاوة الطبخة لازم تكون معمولة من البلاش والبلاش زي ما تعرفوا حااااااااااااااااالي )المهم ليلى شلت البرتن ( الوعاء ) حق الكعك وراحت الغابةوكانت ليلى ذات الرداء الاحمر تتقنفز وتلعب في الغابة وهي في طريقها لجدتها كان مشوار الغابة من احلى المشاويرالمهم بعد القنفزة والتمتع بخيرات الطبيعة كانت كل ما شافت وردة تقول- اووووه يا ربي ما احسنه .. تجننوتقطفها وبعد قليل وعشان تبرد قلبها ترميها بالارض وتدعسها تمام عشان ما يتعرف اهل الوردة على بنتهم المغدور بها وهكذا مع كل شجرة تكتب فيها ذكرياتها عشان تخلدها الاجيال القادمة ( على افتراض انها ستصير مثل هدى شعراوي او شجرة الدر )المهم وبينما هي تتقنفز شافت الذئب متخبي وراء شجرة وذيله باين من العرم حق الشجرةعلى طول ليلى قفزت لعنده وصاحت :- ايوة .. شفتك ... انت تشتي تاكل جدتي - اعوذ بالله من الشيطان الرجيم .. فجعتينا الله يشلك .. الواحد يقول احم ودستور مش تقفزي فوقي زي ام الصبيان- اني عارفة انك الذئب الشرير اللي يشتي ياكل جدتي ويلبس ثيابها ولما افتح الباب بياكلني اني كمان- لك جني يشلك انتي وجدتك .. مين اللي يشتي ياكلك انتي يا رمة .. انا مش ناقص تسمم .. - يعني انته ما تشتيش تاكل جدتيالذئب خلاص قده يتقرطط من الضبح والقهر من العقل الفسافسي حق ليلى وصاح فيها- اقولك يا بنت روحي من قدامي ذحين انا مش فاضي لكليلى تركته في حاله ورجعت تتقنفز في الغابة وهي تغني: - بابا قللي انا برعم .. هاه هاه هاه هاهها .. برعم الدنيا الجميلة .. هاه هاه هاه هاههاوفجأة لقت الذئب وراء شجرة ثانية وذيلة يبان من الجذع فقفزت فوقه قفزه زي الكابتن ماجد وهي تقول :- كشفتك .. انته تلحقني .. انته تشتي تاكل جدتي .. اني عارفة انك شرير وتشتي تاكل جدتي- يا قلبي لك العماء .. يا بنت قلبي ورم من اذيتك .. كيف تشتينا افهمك ... انا ما اشتيش آكل جدتك .. لك بقرة تلحسك انتي وجدتك- يعني ما تشتيش تاكل جدتي- تشتينا احلف لك بايش عشان تصدقي .. يا جنية انا عادنا اكلت قبل ساعة صحن مندي من حق المحطة ..المهم ليلى تركته في حاله ورجعت تتقنفز كالعادة .. وهذه المرة جلست تغني اغاني امل كعدل وفيصل علوي ( ما قدرت انقل ما قالته عشان بعض الناس عندهم تحسس من هذه الاغاني ... وخاصة ان بعضهم تم نقله الى مستشفى الامومة بسبب اعراض غريبة انتابته بعد سماع هذه الاغاني )المهم هذه المرة شافت الذئب خلف شجرة عتيدة وذيله باين من الطرف الثاني للشجرة ..هنا ما اصطبر لها وعلى طول قفزت فوقه زي الحصان حق بيبيرو وهي تقول- شفتك .. هذه المرة اوبة تقول انك ما تشتيش تاكل جدتي .. اني متأكده هدي المرةالذئب خلاص ما استحمل .. انفجر وبدأ ينتف شعر جسمه وهو يصيح - يامااااااااااااااااااااااااااه .. الحقوني .. باموووووووووووووت .. لي ساعة وانا اشتي ابول ودي البنت تقفز لي ..............ااااااه(للأمانة منقول)</p>